در حوزه مدو لباس و
فرآیندهای حاکم بر آن و ورود عالمانه و محققانه به آن، دیدگاههای متفاوتی
مطرح شده است. صاحبنظران از رویکردهای مختلف به آن پرداخته اند و هر کس از
ظن خود آن را تحلیل نموده است. با نگاهی عمیق می توان تمامی این نگاهها را
از جهاتی درست دانست.
نوشته : حمیدرضا یوسفی فر كارشناس مد ولباس درصنعت چرم ایران وعضو شورای اجرای نمایشگاه مد و مانتو
در حوزه مدو لباس و فرآیندهای حاکم بر آن و ورود عالمانه و محققانه به
آن، دیدگاههای متفاوتی مطرح شده است. صاحبنظران از رویکردهای مختلف به آن
پرداخته اند و هر کس از ظن خود آن را تحلیل نموده است. با نگاهی عمیق می
توان تمامی این نگاهها را از جهاتی درست دانست. علت این درستی را می توان
در تنوع، پیچیدگی و گستردگی حوزه مد در صنعت مد و لباس دانست. تحلیل من به
عنوان فعال حوزه مد و لباس با بهره گیری از دانش روز دنیا و همچنین کسب
دانش تجربی فراوان که حاصل سالها ورود به چرخه مد و لباس در قالب تولید
لباس چرم و همچنین حضور در نمایشگاههای داخلی و بین المللی متعدد است، از
فرآیندهای حاکم بر مد در 2 قالب عوامل جریان ساز مد و همچنین شاخصهای
ارزیابی مد و مد بودن اینگونه است.
عوامل جریان ساز مد: منظور از عوامل جریان ساز مد عواملی هستند که می
توانند به عنوان فرآیندهای مد ساز مطرح گردند، فرآیندهایی که تکنیکهای مد
سازی را می دانند و ورودی کاملا دانشی و تجربی فعال به حوزه مد دارند.
عوامل مختلفی در این زمینه مطرح شده اند که در ذیل به برخی از مهمترین آنها
اشاره می گردد.
الف) دانشگاهها و مراکز آموزشی مد و لباس: اساتید و مراکز فعال در حوزه
مد و لباس جزو افراد و جریانهایی هستند که می توانندبا آموزش علمی
فرآیندهای حاکم بر مد، به عنوان بسترساز توسعه مد مطرح گردند. این مجموعه
به دلیل برخورد علمی و دانشی با حوزه مد و به تبع تربیت نیروی انسانی که
محور توسعه مد است، جزو پیشرانهای صنعت مد مطرح می گردند.
ب) بخش طراحی برندهای مطرح: یکی دیگر از عوامل جریان ساز مد، بخش طراحی
برندهای مطرح حوزه لباس و پوشاک هستند. این بخشها می توانند ضمن بهره مندی
از تجربه و اعتماد ایجاد شده برای برند آنها، با تائید مد های خاص، جریان
سازی مد را بر عهده بگیرندو سکاندار این حوزه باشند. لازم به ذکر است که
معمولا بسیاری از این افراد چون دارای دانش تخصصی نیز هستند، بعد از عامل
اول از نظر اهمیت قرار می گیرند.
ج) جریان سازی بوسیله رسانه ها: در دنیای مدرن امروز که مبتنی بر
فناوریهای نوین بخصوص فناوریهای ارتباطی مدیریت می گردد، عدم بهره مندی از
رسانه و تبلیغات و افرادی که به تبع رسانه صاحب شهرت و محبوبیت گردیده اند،
به معنای عدم موفقیت است. رسانه می تواند با استفاده از تکنیکهای مختلف و
بهره مندی از چهره های سرشناس این حوزه به توسعه مد و جریان سازی در این
زمینه کمک کند. وجود انبوهی از شبکه های تخصصی مد گواه این حقیقت است.
قابل ذكراست كه دراینگونه تبلیغات می توان ا طلاعاتی دررابطه با سلامت مواد اولیه طرح اجرا شده داد.
شاخصهای مد بودن (عوامل موثر در رشد مد): عوامل و فاکتورهای زیادی هستند
که باعث می گردند محصول و اثری در حوزه پوشاک و لباس مد گردد و اگر طراح
به این عوامل و فاکتورها توجه نکند، نمی تواند در مرز مد حرکت کند که در
ذیل به برخی از آنها اشاره می گردد.
الف) توجه با شاخصهای فرهنگی و اجتماعی: هر طراح و نوآوری باید در ابتدا
به فاکتورهای فرهنگی و اجتماعی محیطی که در آن زندگی می کند و همچنین
محیطی که برای آن تولید مد می کند توجه کافی داشته باشد.
مثلا"نگاه به سنت واعتقادات وباورها یعنی گذشته وحال، عدم توجه به این
مساله نشان دهنده نبود هوشمندی در طراح است که موجب افول طرح آن خواهد شد.
ب)داشتن علم یا تجربه کافی مطالعات و شناخت محیطی: لازم است که ارایه
دهنده مد بتواند شناخت خود را از المانهای موجود در محیط وشرایط اقلیمی
افزایش دهد ،و در صورت مواجهه با هر مساله ای، ارتباط آن را با حوزه طراحی
مد جدید ارزیابی کند و تحلیل درستی از شرایط محیط داشته باشد.
ج) داشتن نگاهی فرا ملی: یک طراح و نوآور موفق، کسی است که دنیای ذهن و
اندیشه آن محدود به حوزه جغرافیایی مشخصی نباشد اما طرح و محصول آن متناسب
با شرایط خاص محیط طراحی گردد. ادغام بین این دو امر خود نیاز به توانمندی
خاصی دارد.
د) حضور در مناسبات مختلف ملی و بین المللی: طراحی محصولاتی که در مرز
مد باشند عملا بدون حضور در نمایشگاه ها، جشنواره ها و فعالیتهای موجود در
حوزه مد در سطح ملی و بین المللی میسر نخواهد شد. دلیل این امر نیز به
ویژگی منحصر به فرد چشم و دیدن ولمس كردن محصول است که تنها از این طریق
امکان پذیر است و عوامل دیگری همچون جستجوی اینترتنی یا دیدن عکس نمی تواند
به اندازه آن مفید باشد.
ه)توجه به سن و سال مصرف كننده هدف: یكی دیگراز شاخص ها درطراحی لباس و
نگاه عالمانه و حرفه ای، توجه به سن وسال مصرف كننده هدف می باشد چون شرایط
سنی در طراحی و رنگ آمیزی لباس در تمام دنیا شرط اصلی موفقیت آن طرح ارائه
شده می باشد.
در این خصوص و همچنین سایر زمینهای مرتبط با ان مطالب بسیاری می توان گفت که در مطالب دیگر بدان پرداخته خواهد شد.