افراد شاغل ساعات زیادی از روز خود را به کار اختصاص میدهند و به عبارتی حدود 99 درصد از زمان خود در اداره را پشت میز میگذرانند.
در این میان، دمدستیترین وسایلی که در اختیار افراد است، میز کار و لوازم روی آن است بنابراین تمیز بودن آنها به حفظ سلامت و بهداشت افراد کمک میکند. از سویی، آلوده بودن آن و وجود میکروبهای فراوان میتواند عامل بروز بیماری شود.
محققان دانشگاه آریزونا دریافتهاند که روی میز کار اداره، حدودا 400 برابر توالت باکتری وجود دارد که هر کدام از آنها میتواند عامل بیماری باشد. وسایلی که روی میز قرار دارد زمینه مناسبی برای رشد انواع باکتریها به شمار میروند اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که لوازمی چون کیبورد، موس، تلفن یا گوشی همراه محل مناسبی برای پنهان شدن باکتریها و زنده ماندن آنها هستند. این باکتریها و ویروسهای پنهان به مرور چند برابر میشوند و بیماریهایی چون سرماخوردگی و آنفلوآنزا را ایجاد میکنند. از این رو، محققان حفظ بهداشت میز کار و تمیز کردن مرتب آن را توصیه میکنند.
میزتان را تمیز کنید. این به آن معنا نیست که به همریختگیهای روی میز را جمع کنید بلکه باید هر دو روز یکبار با یک پارچه مرطوب یا پارچه آغشته به مواد ضدعفونیکننده، آلودگیهای روی میز و باکتریهای موجود روی آن را تمیز کنید. این تمیزکاری شامل سطح روی میز، کیبورد، تلفن، قسمت دهنی تلفن و فایلهای روی میز است.
میزکار، میز غذاخوری نیست. اگر شما هم جزو افرادی هستید که پشت میز کارتان مدام مشغول خوردن هستید، میزکار کثیف و آلودهای دارید. با غذا خوردن پشت میزکار، ریزههای انواع موادغذایی روی میز میریزد و زمینه رشد انواع باکتریها فراهم میشود. برای جلوگیری از این مشکل، محققان توصیه میکنند که افراد نباید پشت میزکار غذا بخورند یا بعد از هر بار غذا خوردن، میز را تمیز کنند. همچنین به خاطر داشته باشید با همان دستی که غذا میخورید، تلفن را جواب ندهید یا با کیبورد کار نکنید. این کار، احتمال انتقال باکتریها را از طریق دستها افزایش میدهد.
دستهایتان را بشویید. دستهایتان را در فواصل کار حتما بشویید تا از این طریق، احتمال گسترش باکتریها را به حداقل برسانید. حتما بعد از غذا خوردن دستها را بشویید و سپس به ادامه کار بپردازید.
برای خشک کردن دستها نیز از حوله دیگران استفاده نکنید زیرا احتمال انتقال میکروبها و باکتریها را افزایش میدهد.
منبع: medimanage