هدف از اين وبلاگ ايجاد انگيزه،صحيح زندگي كردن براي جوانان با اميد ها و آرزوهاي خود مي باشد.
++++++++++++++++++++
هر كجا زندگي باشد،اميد هم هست..
++++++++++++++++++++
ثروتمندی از ذهن شروع می شود..
++++++++++++++++++++
زشت ترين آدم با اخلاق خوبش زيباست..
++++++++++++++++++++
راستش را بگو اول به خودت بعد به دیگران..
   

آموزش مغز
شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت 16:49 | | نوشته ‌شده به دست روانشناسی مدرن | ( )
آموزش مغز به كمك بازي موضوع خيلي جديدي نيست.
توليد بازي‌هاي آموزش مغز «نينتندو» مفهوم رسيدن به كارايي‌هاي بهتر و بيشتر مغز را به كمك بازي طرح كرد.

هميشه گفته شده بازي‌هاي كامپيوتري و ويديويي مي‌تواند به يادگيري بهتر كمك كند و پژوهش‌هاي مختلفي هم در اين باره انجام شده است. از طرف ديگر برخي هم به ضررهاي اين نوع بازي و آسيب‌هاي ناشي از آن اشاره مي‌كنند. اما اين پژوهش و بررسي جديد كمي متفاوت است.

اين بار دانشمندان تصميم گرفته‌اند مغز محترم را زير ميكروسكوپ بگذارند و ببينند بازي‌هاي ويديويي به‌طور دقيق چه تأثيري روي ايشان يعني «مغز جان» مي‌گذارند.

براساس چند پژوهش جديد انجام بازي‌هاي ويديويي نه تنها بخش‌هايي از مغز را به تحرك در‌مي‌آورد بلكه ممكن است كارايي آن را هم بيشتر كند.

پژوهشگران دانشگاه كاروليناي شمالي و مؤسسه فن آوري جرجيا در آمريكا با بودجه‌اي معادل 2/1 ميليارد تومان حسابي مشغول‌اند تا بررسي كنند آيا بازي كردن، آن هم از نوع بازي ويديويي مي‌تواند حافظه و مهارت‌هاي تفكر را به خصوص در دوره كهنسالي افزايش دهد يا خير.

اين گروه به جاي اين كه روي بازي خاصي متمركز شوند تا مشخص شود بازي مورد نظر كاركردهاي خاصي از مغز را افزايش مي‌دهد يا نه، اميدوارند اول به اين جواب برسند كه چه ويژگي‌هايي در يك بازي مي‌تواند تأثير مثبت بر مغز داشته باشد، و بعد هم از اين اطلاعات براي ساخت بازي‌هاي فكري و خوب براي مغز استفاده كنند.

بازي‌هاي مناسب براي مغز و تقويت كننده تفكر ويژگي‌‌هايي دارند. به گفته دكتر «آن مك‌لافلين»، پروفسور روان‌شناسي در دانشگاه كاروليناي شمالي بازي‌هايي كه تعامل (ارتباط چند‌ سويه) اجتماعي و داستاني داشته باشند و نياز به دقت و توجه در آنها ديده مي‌شود از عوامل اصلي مناسب براي آموزش مغز برخوردارند.

بخشي از گروه پژوهشي هدفشان كمك به پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌هاست تا باهوش بمانند و بخشي ديگر به دنبال تأثير بازي‌هاي ويديويي روي نسل بعدي‌اند.

مقاله‌اي جديد در نشريه «آمريكايي علمي» به توانايي مغز در تغيير واكنش به تجربه‌ها پرداخته است.كودكان و نوجوانان بيشتر در معرض چنين تغييري قرار دارند؛ به اين معني كه انواع بازي‌هايي كه انجام مي‌دهند مي‌تواند تأثيرهاي مختلفي بر مجموعه مهارت‌هاي بزرگسالي‌شان داشته باشد.

پس چه بازي‌هايي براي نوجوان‌ها مناسب است؟ بستگي دارد كه آنها بخواهند در آينده چه‌كاره شوند و چه كار بكنند.

طبق پژوهش دانشمندان دانشگاه« روچستر» بازي‌هاي اكشن و هيجاني، هماهنگي و همكاري دست و چشم را زياد و بينايي را بهتر مي‌كنند، در حالي كه برخي بازي‌ها ارتباط‌هاي اجتماعي را بهبود مي‌بخشند و حتي آدم‌ها را نسبت به هم دلسوزتر مي‌كنند.



:: موضوعات مرتبط: سبک زندگی